Lägg till produkter i Ashop
Utan produkter – ingen e-handel! Produkthanteringen är den funktionalitet ni kommer använda mest (förhoppningsvis tillsammans med orderhanteringen).
Går ni in under Sortiment i Ashops administrationsverktyg så får ni upp en lista över era produkter. Som standard så visas senast uppdaterade produkter överst. I högermenyn så kan ni söka upp specifika produkter, filtrera per kategori, tillverkare, lagerstatus eller visa produkter med en viss egenskap (produkter med försäkring, fraktpris, utan EAN osv).
I högermenyn i produktlistan så kan ni även multi-ändra priser, EAN och fraktpriser mm. Detta gör att ni kan visa alla produkter från ett visst märke, och sedan gå igenom och ändra alla priser för dessa produkter utan att behöver gå in på varje produkt separat. Detta är en bra funktion om en tillverkare genomför en generell prissänkning.
Produkter kan läggas till på olika sätt:
- Lägg till ”vanlig” produkt
- Kopiera befintlig produkt
- Lägg till variantprodukt
- Skapa produktpaket
Lägg till produkt
Ni bör fylla i så mycket information om produkten som möjligt. Mängden information om varje produkt har en direkt positiv påverkan på försäljningen.
Se till att inte börja slarva med mängden produktinformation med målsättningen att ”fixa senare” - det blir aldrig av.
Produktens text ska helst vara unikt utformad för er och era kunder. Det är här ni för fram er unika ''selling point'' för kunderna. Om ni inte har förmågan att uttrycka er i skrift så finns tjänster som denna att köpa - undvik helst att endast kopiera text från tillverkarnas hemsidor. Gör ni det så kommer ni ha samma texter som alla andra, och ni kommer då inte att premieras av Google för bra innehåll = mindre trafik. Om ni vill använda färdiga texter – se i alla fall till att inleda varje produkttext med ett eget stycke.
I fältet för manuella sökord så kan ni fylla i söktermer som vi vill att produkten ska få träffar på när era besökare söker inne på sidan. Det kan vara produkter, varumärken, nyckelbegrepp eller liknande.
För att Prisjakt ska fungera korrekt så måste ni ha fyllt i EAN för alla era produkter. Produkter identifieras hos Prisjakt med hjälp av EAN, och saknas EAN så kan det dröja flera dagar innan en produkt kommer upp på Prisjakt.
Merförsäljning kan vara en riktig kassako för en e-handelssida. För att driva på merförsäljning så kan ni i Ashop koppla produkter till andra produkter för att dessa rekommendera tillbehör. Detta ingår som grundfunktionalitet och det går både att rekommendera produkter till en enskild produkt eller för alla produkter i en kategori.
Ofta vill man rekommendera produkt A till produkt B men samtidigt B till A. För att göra detta enkelt så kan man när man kopplar en rekommenderad produkt välja att "Spegla" kopplingen vilket innebär att rekommendationen läggs in åt båda hållen.
För den som vill ha ytterligare möjligheter kring tillbehör och rekommendationer rekommenderar vi även följande tre tillvalsappar:
- Direkttillbehör - med appen direkttillbehör så kan du lyfta utvalda rekommenderade tillbehör och tillval och göra det enklare för kunder att köpa dessa utan ett extra klick
- Swogo - med appen Swogo får ni en koppling till AI-tjänsten Swogo som rekommenderar tillbehör och bundligar automatiskt.
- Automatiserade rekommendationer - vårt eget AI i Ashop räknar ut och rekommenderar tillbehör baserat på tidigare köp och besök. En prisvärd lösning som ökar försäljningen.
Kopiera produkt
Om ni ska lägga upp flera liknande produkter så kan ni använda funktionen ''Kopiera produkt''. Då skapar ni först upp en produkt, som sedan kan användas som förlaga när ni skapar andra produkter. När ni kopierar en produkt så väljer ni själva hur mycket av den förra produktens information som ska tas med.
För att kopiera en produkt, gå först in på produkten ni vill kopiera, och klicka sedan på knappen ''Kopiera produkt''.
Lägg till variantprodukt
En variantprodukt är en produkt som finns i flera varianter, exempelvis i fler färger, storlekar eller utföranden. För att lägga till en produkt som har varianter så klickar ni på ”Lägg till variantprodukt” uppe i högra hörnet.
En variantprodukt består av en huvudprodukt och flera varianter. Först skapar ni huvudprodukten. Huvudprodukten innehåller mest information – all information som är gemensam för alla varianter. Ni fyller i kategori, produkttexter, länkar och all annan info som vanligt. När ni har fyllt i det mesta, och sparat produkten så kan ni skapa varianterna.
Själva varianterna skapas under fliken ”Varianter”. Tryck på knappen ”Lägg till variant” för att skapa en ny. Att skapa en variant går fort och enkelt, det är mest namn, pris, artikelnummer och lagersaldo som behöver fyllas i. När ni är klara så klickar ni på ''Spara och avsluta'' för att komma tillbaka till huvudprodukten.
När en kund går in på en variantprodukt på hemsidan så kommer kunden få välja vilken av varianterna hon eller han vill köpa.
Lagerstatusen på huvudprodukten räknas fram automatiskt baserat på de olika varianternas status. Om någon av varianterna finns i lager – ja då finns produkten i lager.
Variantprodukter skickas till Prisjakt och andra prissidor som separata produkter, eftersom det egentligen är olika produkter som är mycket snarlika. Prisjakt väljer oftast att gruppera produkterna och visa det lägsta priset.
För att era besökare ska hitta variantprodukterna så rekommenderar vi att ni lägger in manuella sökord innehållande varianternas namn på huvudprodukten.
Det finns även funktionalitet för att kunna konvertera en produkt till en variantprodukt, eller att koppla en produkt som variant till en befintlig variantprodukt.
Lägg till produktpaket
Ett produktpaket är ett paket av två eller flera produkter i ert sortiment. Om ni exempelvis säljer ett högtalarpaket och en förstärkare så kan det vara en bra idé att ''bundla'' ihop dessa två i ett produktpaket med rabatterat pris. På så sätt kan ni erbjuda paketpriser på nätet – och kunderna får lite hjälp att välja.
Ett bra tips när ni gör produktpaket är att ''bundla'' relevanta produkter → produkt+produkt+tillbehör, exempelvis TV+Blu-ray+HDMI-kabel. På så sätt fixar ni merförsäljning direkt! Produktpaket har lite färre egenskaper än en vanlig produkt - de fält som ni slipper fylla i hämtas istället från de i paketet ingående produkterna.
Ett produktpakets pris kan antingen sättas manuellt (paketpris) eller baseras automatiskt på ingående produkters priser. I det senare fallet så kan även en rabatt lämnas på summan av ingående produkter.
Ett produktpaket har ingen egen lagerstatus. Paketen får en lagerstatus automatiskt baserat på de ingående produkterna. Paketprodukter får samma lagerstatus som produkterna som paketet består av. Om produkterna har olika status så kommer paketet få den status som ligger högst upp i listan över lagerstatusar (i administrationsmenyn under Inställningar → Lagerstatusar) som någon av de ingående produkterna har. I den listan ska av den anledningen dold och liknande statusar ligga högst upp, och lagervara längst ner.
Om ni lägger till en variantprodukt som del av ett paket så går det i grundutförande bara att lägga till en specifik variant/färg. Med hjälp av appen Produktkonfigurator så går det även att lägga till hela variantprodukter i paketprodukter, och då blir resultatet en typ av konfigurator där kunden gör val inför köpet.
Produktbilder
Antal produktbilder per produkt har direkt positiv påverkan på en produkts försäljning - nöj er inte med en enda bild! Hemsidan är 2000-talets papperskataloger - kunder förväntar sig närbilder, bilder på tillbehör och miljöbilder.
Bilder som laddas upp bör vara minst 700 pixlar breda, besökarna gillar att klicka på bilder och se dem stort, och pixliga bilder ger ett dåligt intryck.
För att förenkla bildadministration för produkter så rekommenderar vi appen Bing Images som kan spara er flera minuters arbete per produkt.