Guide: Appar som kommer hjälpa din butik att synas i Google.
Innan du börjar läsa den här guiden är det viktigt att känna till att det finns många olika faktorer som påverkar hur din butik syns i sökmotorer. En av de viktigaste faktorerna är att ha en väloptimerad sida; Google prioriterar prestanda och hastighet för att garantera besökaren en trevlig upplevelse i butiken. Det är också en av anledningarna till att vi alltid har ett driftavtal med våra kunder, som ger oss verktygen att kunna garantera optimal prestanda och upptid. Vi har som mantra att alltid erbjuda våra kunder det senaste tekniskt med kontinuerlig utveckling av plattformen - för att möta de krav som Google och de andra sökmotorerna ställer på butiker online.
Utöver det har vi utvecklat en rad appar och verktyg för att hjälpa våra butiker med ökad synligheten i sökmotorer. I den här guiden kommer vi att presentera egenutvecklade appar som finns tillgängliga i Ashop, de appar som gjort stor skillnad och visat på tydliga resultat hos våra kunder när det kommer till synlighet online.
1. Nyheter/ Blogg
Majoriteten av de butiker vi finner online har i dagsläget en blogg eller nyhetssektion, är du en av de som inte ännu har hoppat på trenden så är denna app perfekt för dig - om du vill öka din synlighet sökresultaten. Vår applikation låter dig enkelt och bekvämt skapa en nyhets/bloggsida för din webbshop, där du kan publicera ett obegränsat antal artiklar och inlägg med text och tillhörande bilder - den perfekta applikationen för dig som vill synas på rätt plats och driva värdefull trafik till din butik.
Boosta din SEO med en blogg
Det finns många fördelar med att ha en blogg på din hemsida, en av de främsta är synlighet och högre ranking i Google; detta uppnås genom ökad SEO (sökmotoroptimering).
SEO (sökmotoroptimering) är en metod för att förbättra en webbplats synlighet i sökmotorer som Google, Bing och Yahoo. En webbplats med bra SEO är lättare att hitta för användare när de söker efter relaterade produkter och tjänster i sökmotorer, vilket leder till ökad mängd trafik till webbplatsen.
Vår app ger dig ett värdefullt utrymme i din butik att skapa SEO optimerat innehåll baserat på sökfraser du vill synas på. Att använda relevanta sökord och meta-taggar berättar för Google när, hur och för vilka din hemsida ska synas - dessutom kan en blogg hjälpa dig i ditt länkarbete.
Att skapa unikt och relevant innehåll lockar besökare att interagera med din hemsida - ytterligare en aspekt som Google prioriterar, när de väljer vilka hemsidor som ska hamna högt upp i sökresultatet.
Slutligen ger en blogg dig möjligheten att visa din expertis inom ett område och skapa en starkare band med dig och dina nuvarande samt potentiella kunder - som i sin tur resulterar i återkommande kunder.
Appen hittar du här!
Har du inte tid eller intresse av att starta och underhålla en blogg så har vi en ultimat app för er som fortfarande förstår värdet av att ge kunder relevant information och jobba med er SEO - se vår FAQ app nedan.
2. FAQ
Med vår FAQ-app kan du lägga till en eller flera FAQs (frågor och svar) till relevanta produktkategorier i din butik. Det som skiljer vår app mot en standard FAQ är du inte är begränsad; skapa FAQs för enskilda produkter, kategorier eller generellt om er butik.
Detta ger en frihet och en otrolig möjlighet att inte bara synas i sökmotorer baserat på viktiga sökord, men du ger även dina kunder lättillgänglig och viktig information som i sin tur leder till konvertering.
Använd separat eller kombinera med vår app Nyheter/ Blogg för ultimata SEO-resultat.
Sänk avvisningsfrekvensen med en FAQ
Vår ger FAQ app ger dig möjligheten att sänka avvisningsfrekvensen och användning av relevanta sökord på flera viktiga platser i din butik som i sin tur ökar din SEO med sökfraser direkt relaterat till den produkt, kategori eller del av butiken besökaren befinner sig på.Genom att svara på vanliga frågor som kunderna har, kan du använda relevanta sökord som matchar sökfrågorna potentiella kunder skriver in i sökmotorerna. Detta hjälper dig att öka synligheten för din webbshop när potentiella kunder söker efter produkter eller tjänster relaterat till ditt utbud.Utöver SEO-aspekten hjälper vår FAQ app dig att sänka avvisningfrekvensen genom att tillhandahålla korrekt och relevant information.
Avvisningsfrekvens (bounce rate) är ett mått på hur många besökare som lämnar en webbplats efter att ha besökt bara en sida, ett mått Google använder när de väljer vilka sidor som ska rankas högt och få ökad synlighet i sökresultaten.
Google prioriterar sidor med låg avvisningsfrekvens eftersom det vanligtvis indikerar att sidan är relevant och användbar för användaren. En låg avvisningsfrekvens betyder att besökare hittar det de söker på sidan och inte behöver lämna den för att hitta relaterad information. Detta är ett tecken på att sidan är väloptimerad baserat användarens frågor och behov - det är därför Google prioriterar dessa sidor i sina sökresultat.
Således, att ha låg avvisningsfrekvens kan påverka sidans synlighet på ett positivt sätt eftersom sidan kan betraktas som mer relevant och användbar för användarna.
Appen hittar du här!
3. Ompekningar
Har du som läser denna guide en butik hos en annan leverantör men sugen på att byta till vår e-handelsplattform? Denna app gör en flytt till Ashop smidig och utan risk för att tappa positioner i sökresultaten och behålla er synlighet i Google.
Peka om och peka rätt
När en hemsida ändrar eller flyttar till en ny webbadress, är det viktigt att informera Google om detta för att undvika att hemsidan förlorar sin rankning i sökresultaten. Ompekningar säkerställer att länkar som pekar på den gamla hemsidan omdirigeras till den nya, så att användare och sökmotorer fortsätter att hitta den nya hemsidan.
Detta hjälper också till att bevara det tidigare arbetet med SEO (sökmotoroptimering), inklusive länkar, rankningar och sökordsstrategier, så att den nya hemsidan fortsätter att få bra synlighet i sökmotorerna.
Appen hittar du här!
4. Landningssida för varumärken
Denna applikation låter dig skapa unika landningssidor för de varumärken du erbjuder i din butik online med tillhörande texter, bilder och listning av varumärkets populäraste produkter. På så sätt samlas all viktig information om varumärket på ett ställe, och besökaren kan ta del av innehåll speciellt framtaget baserat på deras sökfråga.
Landningssidor för specifikt innehåll
Separata landningssidor för olika varumärken kan vara bra för synlighet i Google eftersom det hjälper till att fokusera innehållet på varje varumärke och gör det lättare för sökmotorer att indexera och ranka sidorna för varje varumärke.
När en verksamhet har flera varumärken som säljer olika produkter eller tjänster, kan det vara svårt att optimera en enda webbplats för alla varumärkena. Om alla varumärkena delar samma landningssida, så kan det leda till en alltför bred kontext och försvåra för sökmotorer att förstå vad varje varumärke erbjuder och till vilka sökfrågor varumärkena är relevanta för.
Separat landningssidor för varje varumärke kan hjälpa till att hålla innehållet på varje sida relevant och fokuserad. Det kan också göra det lättare för företaget att skräddarsy innehållet för varje varumärke och att optimera sidorna för specifika sökord och sökfrågor. Detta kan öka chansen att sidorna rankas högre i sökmotorerna och leda till ökad synlighet för varje varumärke.
Dessutom kan separata landningssidor också hjälpa till att öka konverteringar eftersom det gör det lättare för besökare att hitta rätt produkt eller tjänst och kan leda till en bättre användarupplevelse.
Appen hittar du här!
Ta kontakt för fler möjligheter
För att öka synligheten på marknaden och i sökmotorer är dessa apparna de vi starkt rekommenderar att börja med. De är de främsta valen och innehåller de viktigaste funktionerna för att boosta din närvaro online. Men det är viktigt att komma ihåg att det finns många andra alternativ och vi uppdaterar ständigt vår kunskap och integrationer för att säkerställa att vi har de senaste och mest användbara verktygen tillgängliga för dig.
Har du specifika önskemål eller behöver hjälp att välja rätt appar för dina behov - tveka inte att kontakta oss. Vi står alltid redo att hjälpa till och ge dig den information du behöver.