Bakgrund
Fokus Ljud & Bild har drivit e-handel med hjälp av Ashop i ett antal år som komplement till sin butik i Täby Centrum i Stockholm. Under 2022 stängdes den fysiska butiken och verksamheten har transformerats till att vara fokuserd på projekt och installationer (med produkter som komplement). Ashop-butiken har hängt med i transformationen!
Utmaning
Deras webbplats är numera till för att tillhandahålla information och få leads på nya projekt - inte för att direkt sälja produkter. Att skapa en snygg och funktionell webbplats som är helt servicefokuserad och omforma ett helt koncept från en säljande webbshop till en tjänstebaserad sajt utan produkter var en utmaning, denna webbplats måste tjäna ett syfte vi normalt inte arbetar med inom Ashop.
Resultat
Istället för att stänga ner sin Ashop och skaffa en "vanlig hemsida" så valde Fokus at behålla samma plattform men låta oss transformera och förändra sidans fokus. Att butiken är så nöjda med verktyget påverkade självklart beslutet. Butiken fokuserar nu helt på att skicka ut offerter, informera potentiella kunder om deras tjänster och upprätthålla en närvaro online genom ett snyggt verktyg. Produkterna säljer Fokus i dagsläget endast i samband med tjänsterna de utför hos sina kunder.
Ashop låter dig skapa dynamiska och innovativa målsidor som beskriver dina tjänster med en flexibel sidbyggare. Detta var också en av anledningarna till att Fokus bestämde sig för att behålla sin Ashop-butik online. När det inte handlar om produkter måste sidan prestera bättre på andra håll, när besökaren kommer till sidan av andra anledningar än att lägga en fysisk order.