Grillkung
Grillkung erbjuder Sveriges bästa sortiment av grillar, grilltillbehör och pizzaugnar, och de har etablerat sig som en marknadsledande aktör inom sin nisch. Genom smarta lösningar och avancerade logistiktjänster har de skapat en sömlös köpupplevelse för sina kunder, där varje beställning hanteras effektivt och automatiskt där det är möjligt. Detta resulterar i både tidsbesparingar för butiken och trygghet för kunderna.
Bakgrund
Grillkung lanserades på plattformen Ashop redan 2015 och har sedan dess genomgått flera uppgraderingar, både i design och funktionalitet. Vårt långsiktiga samarbete har spelat en avgörande roll i deras snabba tillväxt, vilket resulterat i att försäljningen fördubblats flera år i rad. Med en kombination av e-handel och fysisk butik samt lager i Skänninge, har Grillkung skapat en stark närvaro i hela Sverige och siktar nu på fortsatt tillväxt.För att möta de specifika behoven i Grillkungs snabba tillväxt har vi utvecklat skräddarsydda lösningar, bland annat inom logistik och lagerhantering, som digitaliserar och effektiviserar deras interna arbetsflöden.
Smarta funktioner för en sömlös kundupplevelse
I webbutiken presenteras fraktalternativ baserat på vad kunden köper och leveransplats, vilket sker automatiskt genom avancerade fraktregler. Detta ger kunden rättvisa och transparenta fraktpriser. Verkliga produktomdömen från tidigare köpare bidrar till att öka konverteringsgraden och därmed försäljningen.
Genom att synkronisera sitt produktutbud med flera leverantörslager säkerställer Grillkung att deras sortiment alltid är uppdaterat och tillgängligt för kunder i hela Norden, med särskilt fokus på Sverige och Finland. Dessa lösningar kompletterar deras starka digitala närvaro och gör dem till en ledstjärna inom e-handel.
Varumärkesidentitet och design
Vid en av flera större uppgraderingar så hjälpte vi på Ashop även Grillkung att uppdatera sin varumärkesidentitet. I nära samarbete definierade vi vad som gör Grillkung unikt och vilka styrkor som bör lyftas fram för att stärka varumärkets framtida vision. Med detta som grund skapade vi en ny visuell identitet som bättre speglar Grillkungs personlighet och branschkoppling. Resultatet blev en tydligare och mer sammanhängande design som återspeglas i både digitala kanaler och tryckmaterial.
Vi har även utvecklat grafiska mallar för Grillkungs sociala medier, vilket säkerställer att samma känsla och varumärkesidentitet bibehålls på alla digitala plattformar.
Årets butik
Med utmärkelser som Årets butik i kategorin Bygg & Trädgård hos Prisjakt under åren 2020, 2021 och 2022, har Grillkung cementerat sin ställning som en expert inom sitt område och en ledstjärna inom e-handel. Vi är oerhört stolta över det samarbete vi haft med Grillkung och ser fram emot nya spännande projekt tillsammans.
”Det bästa är att man kan växa med plattformen, och att det alltid går att växa ett steg till. Det har varit viktigt för oss eftersom vi som bolag har växt så pass fort. Vi har kunnat växa utan att få växtvärk i plattformen, och utan att behöva anställa någon internt bara för att underhålla plattformen.”
-Sebastian Virta, Grundare Grillkung