Så saboterar du din egen julhandel
Publicerad 2014-11-11 av Johan Vallstrand
Marknadsföring via e-post kan vara en riktig guldgruva, speciellt kring högtider som jul när dina kunder behöver tips på julklappar till sina nära och kära. Men om man gör misstag så kan marknadsföring via e-post få negativa effekter också.
Den utmärkta bloggen Practical Ecommerce publicerar löpande tips och bland annat en artikel om hur du som e-handlare kan sabotera din jul-försäljning. Artikeln har några år på nacken men tipsen är fortfarande relevanta så här kommer en liten sammanfattning:
Dåliga ämnesrader (subject)
Skickar du alldeles för långa ämnesrader (mer än 150 tecken), helt i versaler och med felstavade ord så är risken stor att många mottagare inte kommer öppna dina utskick. Samma sak gäller om du trycker in ord som "gratis", "vinn" och "köp" som alla är exempel på ord som får folk att radera mail snarare än att läsa dem. Inom e-handel så presterar ord som "Fri frakt", "Nytt" och "% rabatt" bättre.
Utskick som inte är korrekturlästa
Läs igenom dina utskick. Läs igen. Rätta stavfelen. Se till att länkarna fungerar och att du har rätt ''Call to actions''.
Utskick för ofta
Det är okej att skicka mer än ett mail med julerbjudanden - men kanske inte att skicka tio... Fundera på hur ofta dina kunder vill höra av dig i juletid.
Uteblivna utskick
Det främsta du kan göra för att sabotera din egen e-handel är att inte använda marknadsföring via e-post alls. Då säkerställer du verkligen ditt eget misslyckande. För att komma igång med nyhetsbrev via e-post - aktivera tillvalet för Nyhetsbrev i Ashop.