Minska mängden övergivna varukorgar i din e-handel
Publicerad 2014-08-29 av Johan Vallstrand
En av de vanligaste frågorna gällande e-handel vi får av kunder är: "När jag som e-handlare börjar mäta konvertering, vad kan jag i slutändan göra för att förbättra den?"
Vårt råd är att börja med kunderna som verkar mest köpsugna - kunderna som lagt produkter i varukorgen, eller till och med påbörjat ett köp. Dessa kunder har man en vettig chans att kunna påverka till att faktiskt handla - och det är också dessa kunder som är enklast att bearbeta - eftersom vi har deras kontaktuppgifter!
Varför avbryter kunder sina köp?
67 % av varukorgar överges direkt innan betalning sker. Majoriteten avbryter köper för att de inte var redo att handla just nu eller på grund av fraktavgifter. En av fyra kunder genomför inte ett köp utan att se ett förväntat leveransdatum - se till att tydliggöra för kunder när varorna kan förväntas komma fram.
Man skulle helt sonika kunna börja ringa runt till alla kunder med övergivna varukorgar och försöka få dem att slutföra sina köp, men det finns nu mer sofistikerade metoder. I Ashop finns har vi en app som tillval för våra butiker att använda sig av - orderpåminnelse, som gör att kunder som lämnar ett påbörjat köp får ett mail med erbjudande om att fortsätta sitt köp på sidan genom att klicka på en enkel länk som återställer varukorgen. En klockren funktion! För kunder som fortfarande inte genomför köp så rekommenderar jag en klassisk rundringning - speciellt i fallen med dyrare varor.
Fler tips!
Utformningen av mailet för att få kunder att slutföra sitt köp är enormt viktig. Bilden nedan visar statistik kring var kunder väljer att klicka i sådana mail.
Fundera även på att erbjuda en rabatt om köpet genomförs, det kan få folk att ta steget och handla. Risken med detta är att det kan missbrukas av kunder för att alltid få rabatt, men det får såklart vägas mot fördelen med högre försäljning.
Att fånga upp och konvertera övergivna varukorgar till nöjda kunder är bara ett sätt att arbeta med konvertering - en enkel och självklar åtgärd tycker jag!