Kundomdömens kraft: Råd från Johanna Ahlberg, marknadsansvarig på Reco
Publicerad 2023-08-14 av Sandra Anvret
I dagens digitala värld är recensioner en central del för e-handlare, och vi är glada att få höra insikter och råd från någon som arbetar med att förbättra denna viktiga aspekt av kundupplevelsen.
Vi kommer att utforska ämnen som vikten av kundomdömen för e-handlare, hur företag kan stärka varumärket och skapa förtroende bland konsumenterna genom att använda kundomdömen, men även hur Reco säkerställer att kundomdömena på deras plattform är äkta.
Vi tänker också diskutera de vanligaste misstagen företag gör när det gäller att hantera kundomdömen, samt rekommendationer för att undvika dessa fallgropar. Slutligen kommer vi att belysa trender och förändringar inom området och hur dessa förväntas påverka både företag och konsumenter i framtiden.
Sätt dig bekvämt och följ med oss på denna spännande resa genom kundomdömens värld, där vi kommer att få värdefulla insikter och tips från Johanna Ahlberg - marknadsansvarig på Reco.
1. Enligt er erfarenhet, hur kan kundomdömen bidra till att öka försäljningen, stärka varumärken och skapa förtroende bland konsumenterna?
Intressant fråga, omdömen, kundomdömen, recensioner.. det har många namn men vi brukar oftast prata om kundomdömen. Reco jobbar väldigt hårt för att få in den uppriktiga sidan av alla omdömen som kommer in och det är just - från företagets riktiga kunderRekommendationer är ofta det översta elementet som bygger förtroende och stärker ett varumärke i den digitala världen. Som konsument, när du mottar en rekommendation, börjar du naturligtvis att undersöka det rekommenderade företaget för att bilda dig en egen uppfattning. Även om du får en rekommendation från en vän eller kollega, är det i slutändan du själv som tar beslutet. Ofta innebär detta för många att i ett första steg vända sig till Google eller andra sökmotorer för att utforska och bilda sig en uppfattning om företaget. Det är i sökträffen du får ett första intryck och en bild över företagets trovärdighet - hur ser sökträffen ut? Hur ser hemsidan ut? Vad tycker andra om företaget? - enligt flera studier är det 9/10 som kollar kundomdömen för att skapa sig en trovärdig bild över företaget.
Digitala kundomdömen som är synliga i sökresultaten spelar därför en mycket central roll i detta. Som företag har du möjligheten att aktivt stärka bilden av ditt varumärke direkt mot de potentiella kunder som utför sökningar. Detta är en vital komponent i att bygga förtroende och stärka ditt varumärke i den digitala sfären.Om två företag tävlar om synlighet i sökresultaten, är chansen betydligt mycket större att företaget som aktivt arbetar med synliga kundomdömen blir det valda alternativet. Detta fungerar som en inbjudan till företagets verksamhet.När en potentiell kund sedan klickar sig in på hemsidan, finns det ytterligare en viktig aspekt som vi på Reco ofta betonar för våra kunder: att lyfta fram kundomdömen gärna så högt upp som möjligt på startsidan och i anslutning vid utcheckning och när man lägger till produkt i varukorgen. Genom att exempelvis visa upp kundomdömen på startsidan med hjälp av olika widgetar och länkar, vinner du snabbt förtroende hos besökaren och sannolikheten är större att de stannar och kollar vidare. Visst kan ett och annat citat här och var på din startsida se bra ut, men ett liveforum där omdömen kontinuerligt kommer in i realtid ger ett mer trovärdigt intryck.Ett sådant intryck stärker i sin tur varumärket, ökar förtroendet och hjälper konsumenten att göra ett välgrundat köpbeslut.
2. Hur säkerställer ert företag att kundomdömen som publiceras på er plattform är äkta?
Vi på Reco har länge jobbat hårt för att verifiera kundomdömen för att säkerställa sanningshalten. Vi använder tredjepartssystem för att se till att omdömen kommer från kunder som faktiskt har genomfört ett köp av en produkt eller tjänst från företaget. Dessutom värdesätter vi att det ska vara enkelt och smidigt att använda Reco, vilket genom dessa automatiserade lösningar möjliggör.
Innan sommaren lanserade vi även en helt ny nivå att trovärdighet, vilket betyder att vi idag på Reco, helt transparent redovisar hur ett kundomdöme har kommit in och om det är verifierat eller inte.
För e-handlare har vi begränsat så att det inte är möjligt att lämna spontana omdömen, då vi anser att allmänna synpunkter på om det är snygga bilder i webbshopen eller om man retar sig på ägaren av webbutiken inte tillför speciellt mycket vägledning för presumtiva kunder som är mitt i sin köpresa.. Vi vill säkerställa att alla köpande kunder får samma enkla möjlighet att dela med sig av sin upplevelse, det gör vi genom att knyta den automatiserade insamlingen av omdömen till butikens orderbekräftelse eller leveransbekräftelse.
3. Vilka är de vanligaste misstagen företag gör när det gäller att hantera kundomdömen och vad är dina rekommendationer?
Från mitt personliga perspektiv upplever jag att många företag känner rädsla inför att be sina kunder att lämna ett omdöme. Detta är en utmaning jag har observerat sedan jag började på Reco. Tyvärr innebär detta att du kanske aldrig erhåller den trovärdighet som kundomdömen kan ge din verksamhet - och du har faktiskt inget att förlora på det.Om ett negativt kundomdöme dyker upp ger det dig en möjlighet att svara. Oavsett om det gäller en produkt eller ett kundbemötande, får du chansen att åtgärda problemet och visa hur ditt företag hanterar dessa situationer direkt gentemot kunden. Det ger en nyanserad bild av verksamheten.Dessutom får du insikt i hur kunder interagerar med din verksamhet och hur deras kundresa ser ut i stort. Om du får konstruktiv kritik kan du svara på den, vidta åtgärder och förbättra ditt företag. Detta förhindrar att du missar potentiella konverteringar och förlorar kunder - en viktig aspekt som många företag missar. Så var inte rädd för att fråga dina kunder om kundomdömen!
4. Vilka trender och förändringar ser ni inom området för kundomdömen?
Om vi betraktar den aktuella situationen, där många företag förlorar kunder och har svårt att attrahera nya, blir kundomdömen allt mer betydelsefulla. Jag har haft samtal med merparten av mina bekanta, och de undrar ofta varför inte fler företag utnyttjar kundomdömen. Om det någonsin har varit viktigt, så är det nu när marknaden ser ut som den gör. Dra nytta av dina befintliga kunders upplevelser och dela dessa med potentiella nya kunder. Du riskerar att gå miste om många potentiella affärer om du inte tar kontroll över ditt digitala rykte. Det kommer definitivt att bli ännu viktigare i framtiden. Detta ställer också högre krav på oss på Reco att arbeta med trovärdighet.
När folk besöker Reco idag, kan känslan lätt bli att det är märkligt att det finns så mycket positiva omdömen. Att det finns merparten positiva omdömen beror på att de flesta företag har nöjda kunder och om du aktivt samlar in omdömen så kommer dessa nöjda kunder skriva positivt om dig. Risken med att inte aktivt samla in kundomdömen är att endast de missnöjda kunderna tar sig tid att skriva.
5. Något sista ni vill tillägga om varför e-handlare bör jobba med kundomdömen på Reco?
Efter att ha börjat arbeta på Reco, och som någon som själv drivit företag, förstår jag betydelsen av att ha externa partners som strävar efter goda värden. Vi på Reco arbetar aktivt med att upprätthålla trovärdigheten, och vi gör allt vi kan för att ge både företag och konsumenter en uppriktig bild av företagen vi samarbetar med, och av vår egen plattform. Den tid och ansträngning vi investerar i detta gör mig väldigt stolt.Det finns få digitala plattformar som erbjuder den nivån av kundtjänst som Reco gör. Du kan alltid ringa, skicka e-post eller kontakta oss på annat sätt. Detta kanske inte alltid framgår i det vi kommunicerar utåt, men varje kund hos oss har en egen dedikerad "customer success manager" som finns där för att hjälpa, stötta och ge råd. Alla ämnen vi har diskuterat här, diskuterar de med sina kunder direkt. I dagens digitala värld blir personlig service alltmer sällsynt - till exempel har man knappt en personlig kontakt på banken längre. Men vi på Reco värdesätter den personliga kontakten med våra kunder och lägger stor vikt vid att alltid vara lättillgängliga.
Sammanfattningsvis
I denna djupgående konversation med Johanna Ahlberg från Reco har vi lärt oss om det outsägliga värdet av kundomdömen i e-handelns landskap. Från att bygga förtroende och stärka varumärken till att öka försäljningen, är kundomdömena en vital kraft som formar en företags digitala profil. Men det stannar inte där. Med en ökande medvetenhet om verifierade omdömen och en proaktiv hantering av kundrespons, framhåller Reco att insikterna man får från dessa omdömen kan förbättra en affärsverksamhet på ett djupgående sätt. Trots vissa utmaningar är framtidens e-handel troligen ännu mer beroende av kundomdömen. Som Johanna poängterar är det nu dags för företag att ta kontroll över sitt digitala rykte och verkligen ta till sig kraften i kundomdömen. Till slut är det inte bara företaget som gynnas av detta, utan även konsumenten, som får ett mer informerat val och en bättre köpupplevelse. Med Reco vid rodret, är det klart att äktheten och transparensen av kundomdömen kommer att vara i centrum för butiker online.