Hur Prisjakt är ett verktyg för ökad försäljning
Publicerad 2014-08-26 av Johan Vallstrand
Betalda klick från Prisjakt ger upp till 90% av besöken på e-handelssidor och mer än hälften av ordrarna (beroende på bransch). Därför är det jätteviktigt att ha ett avtal med Prisjakt så att man visas som butik med logga och får direktlänkar för produkter.
Från Prisjakt till konvertering
För att driva så mycket trafik från Prisjakt som möjligt så arbetar många butiker med differentierade priser, dvs olika priser i butik och på nätet, vilket möjliggör en aktiv Prisjaktsstrategi. Det gör stor skillnad att ligga högst upp jämfört med en femteplats när man tittar på en produkt på Prisjakt (som sorterar på pris i första hand). Små ändringar i pris (enstaka procent) kan göra att man hamnar bättre till i listorna på Prisjakt.
Små justeringar kan ge stora resultat
Den som är e-handelsansvarig bör ha inom sina arbetsuppgifter att prisjustera produkter på nätet löpande inom ett visst intervall (+/-2 %) för att ranka bättre på Prisjakt. Med små prisändringar kan man även hamna bättre i Prisjakts Prisfight där man jämför butiker. Prova att jämföra er med er främsta konkurrent!
Det är även viktigt med direktkoppling till att lämna omdöme hos Prisjakt efter genomfört köp, vilket ingår i tillvalsmodulen Prisjakt Plus. Det ger en stor ökning av omdömen vilket vi ser att det ger en ökad försäljning eftersom kunder gärna ser att butiken har många nöjda kunder. Dessutom höjer detta snittbetyget för seriösa butiker med upp till 40 % då en större andel av kommentarerna kommer från riktiga kunder.