Hur kan ditt varumärke tjäna på rabattkoder?
Publicerad 2014-09-30 av Johan Vallstrand
Rabattkoder och rabattkuponger är ett omdebatterat ämne inom e-handel. Möjlighet att ge rabatter i sin e-handel är för de flesta en självklarhet, men när är egentligen rabattkampanjer lönsamma för ett varumärke?
Fördelar med rabattkampanjer:
- Bra sätt att få kunder att handla igen
- Är ett sätt att skaffa nya kunder
- Bra sätt att marknadsföra nya produkter
- Goodwill och belöning åt trogna kunder
Nackdelar med rabattkampanjer:
- Kan minka snitt-ordervärde, ett viktigt nyckeltal
- Kan uppmuntra rena prisjägare
- Kan göra att kunder förvänta sig att få rabatter även framöver
När ska man lämna rabatt?
Baserat på Försäljningschefens blogg har vi satt ihop en liten checklista för när en rabatt är befogad:
- Ge bara en rabatt om du tjänar pengar. Räkna fram till den sista raden med täckningsbidrag och kolla om du fortfarande tjänar pengar efter given rabatt. Om du INTE tjänar pengar på en viss affär så är den ibland värd att göra ändå (för att lätta på lager eller som goodwill exempelvis) - men då ska du veta om det i förväg.
- Ge bara rabatt när du bestämmer att en rabatt ska ges. Låt inte en köpare själv bestämma när det är dags för rabatt.
- Ställ motkrav till köparen. Kanske är det okej med rabatt om köparen köper flera stycken av en vara, även beställer ett tillbehör, eller om köparen står för hela frakten?
- Tidsbegränsa alltid rabatter. Med en rabatt ska det alltid medfölja en (kort) tidsfrist. "Create a sense of urgency".
- Dokumentera att en rabatt har lämnats. Kunden ska inte kunna missa hur stor rabatten är i offert, beställning och kvitto.