Ha en medveten prisstrategi och öka din vinst
Publicerad 2014-09-28 av Johan Vallstrand
En medveten prisstrategi i din e-handel kommer utan tvekan göra att du får bättre kontroll över din affär - och i många fall högre vinst på sista raden. Bloggen Försäljningschefen har flera bra artiklar om hur man som försäljare kan lära sig hantera prisdiskussioner - något som är högst relevant även för e-handlare.
Var tydlig i din prisstrategi
Ha en tydlig prisstrategi. Bestäm vad er butiks prisnivå ska vara - lågpris, premium eller något däremellan? Håll er till det! En tydlig och konsekvent strategi mot kunder kommer göra det lättare att agera i alla lägen.
I diskussioner med en kund - börja inte alltid med att prata pris och rabatter. Ha inte ett lägre pris som första argument för att få in en kundorder. Börja med att trycka på produktens fördelar, er service och varför kunden tjänar på en affär. Om kunden därefter önskar ett bättre pris - lämna då ett erbjudande om era marginaler tillåter. Gärna med motkravet att kunden köper något tillbehör också.
Träna på att säga nej - alla kunder är inte värt att få. Vet var er gräns är.
Sälj er ej för billigt
Kom ihåg att det viktiga inom försäljning är sista raden. Er vinst. Det spelar ingen roll hur hög omsättning ni har om ni ändå gör förlust totalt sett. Håll koll på detta och hamna inte i priskrig som gör att ni går under.
Låt inte kunden diktera argument om att han lika gärna kan handla av era konkurrenter om ni inte ger bästa pris och att produkten alltid är densamma. Det finns troligen en anledning att kunden pratar med just er - ni har kanske något som konkurrenten saknar. Produkt i lager? Bra villkor kring betalning och frakt? Garanti med svensk generalagent? Stor kunskap?
Glöm inte att vara lugn i förhandlingen och att försöka föreslå lösningar som både du och kunden tjänar på.