Tre sätt att förbättra din plats hos sökmotorerna
Publicerad 2014-10-29 av Johan Vallstrand
När man pratar om strategi för sökmotoroptimering så delar man oftast in arbete i on-page och off-page. On-page är det som görs direkt på den egna sidan gällande struktur, navigering och innehåll medan off-page är det du kan göra utanför din sida som också påverkar din synlighet hos Google.
Ashop on-page navigering
På Adaptive Media arbetar vi ständigt med on-page för vår plattform, och tillsammans med våra kunder. En nyligen genomförd analys av ett framstående svenskt sökmotoroptimerings-företag har visat att Ashop är en plattform som är väl anpassad struktur och navigerings-mässigt för att synas på Google.
Tips för Off-page arbete
Off-page-arbete ligger vanligtvis på dig som butiksinnehavare - en del gör det själva, en del låter SEO-konsulter ta hand om det, och en del gör inget alls. De som inte arbetar med detta alls har som regel svårt att få fart på försäljningen, och idag är off-page-arbete ett måste för en lyckad e-handel.
För att hjälpa nybörjaren att komma igång så kommer här 3 konkreta tips på områden att fokusera på gällande off-page SEO-arbete:
Marknadsföring via e-post
Nyhetsbrev och marknadsföring via e-post kommer inte ha en direkteffekt på dina rankings hos Google, men det kommer öka värdet på ditt varumärke om det görs rätt, och i takt med att du ”gör dig ett namn” så kommer söktrafiken på dina varumärken att öka. Att du dessutom säljer mer till dina trogna kunder genom bra mailutskick är ju därutöver en bra bonus.
Se till att nämnas i rätt sammanhang
Om din sida eller varumärke nämns i en artikel på en sida som handlar om ett ämne så kommer Google tolka det som att det är stor sannolikhet att din sida handlar om det ämnet. Det behöver inte finnas en länk till din sida, det räcker att ditt varumärke / sidas namn nämns.
Observera att du vill nämnas i vettiga sammanhang – att köpa benämningar i auto-genererade bloggar och spam-liknande sidor gör mer skada än nytta.Skaffa relevanta länkar
Historiskt sett så har en stor mängd inlänkar i regel varit ett framgångsrecept för bra positioner hos sökmotorer såsom Google. Det senaste årets uppdateringar av Googles algoritmer har dock skrämt bort många sidinnehavare från aktivt länkarbete - dvs att se till att många länkar leder till den egna sidan. Länkar är dock fortfarande viktigt – om det görs rätt, och här är några sätt att skapa kvalitets-inlänkning:
- Se till att leverantörer och samarbetspartners länkar till er. Leverantörer vill oftast länka till bra återförsäljare, och får leverantören till och med en egen landningssida för varumärken hos er så finns ingen anledning att låta bli.
- Var aktiv och kommentera på andras bloggar och i forum. Du behöver inte masskommentera i varenda blogg och forum du hittar, men om du kommenterar på ett vettigt sätt kring ämnen du kan något om så är det stor chans att bloggaren i fråga kommer länka till din sida framöver.
- Bygg ett nätverk av bloggare som länkar till din sida i bloggposter då och då. Se till att bloggarna skriver om ämnen relaterat till din verksamhet.
- Skicka ut pressreleaser och publicera dessa på MyNewsDesk och liknande sajter. Chansen är stor att journalister plockar upp det du skriver om och länkar till din sida.
- Blogga eller skriv nyhetsartiklar där du länkar till andras bloggar och sidor. Chansen är stor att dessa länkar tillbaka till dig på ett eller annat sätt
Vill du veta mer om hur du kan arbeta off-page? Kontakta oss idag så kan vi ge tips och ideer!